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Editha Marquardt

Berliner Straße 48
Room 015
editha.marquardt@uni-heidelberg.de
Phone: +49 6221 54-5593

 
Office Hours

Semester Break
We, 09.08., 11.00–12.00
We, 13.09., 11.00–12.00
We, 27.09., 11.00–12.00

 

Dr. Editha Marquardt


Editha Marquardt is a Senior Researcher at the Institute of Geography. She owned the interimsprofessorship for Human Geography in North America together with Gregg Culver in Wintersemster 2016/17. Before that she worked at the ZAK | Center of Cultural and General Studies at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) for four years.

She studied cultural sciences, German and Spanish studies at the universities of Leipzig and Edinburgh. In 2004 she attained a PhD in cultural theory at Leipzig University. After her studies Editha Marquardt worked at the Chair of Economic History (Munich University). Later she became a researcher at the Collaborative Research Centre 417 “Processes of Regional Identification. The example of Saxony” (Leipzig University). She was a holder of a scholarship at the German Youth Institute Munich/Halle (DJI) and worked at the University of Applied Sciences Zittau/Görlitz.

Research Areas

Editha Marquardt is interested in research questions concerning the (visual) perception of region and city as well as identification of and with regions and cities. What makes a city a city, a region a region? When do we see it as a unity?

Current Project

Editha Marquardt coordinates the ancillary research which supports the International Building Exhibition Heidelberg (IBA). This IBA with the title "Knowledge Creates the City" (Wissen-schafft-Stadt) started in 2012 and works on the topic of the transformation of a knowledge city into the future of a knowledge society. The ancillary research evaluates the influence of IBA-projects and develops general understandings of the transformation processes.

Publications (selection)

Articles

  • Marquardt, E./ West, C. (2016): Co-Produktion von Wissen in der Stadt. Reallabor „Urban Office – Nachhaltige Stadtentwicklung in der Wissensgesellschaft“ an der Universität Heidelberg. In: Technikfolgenabschätzung Theorie und Praxis, 3/2016, 25. Jahrgang, S. 26-31.
  • Gerhard, U. / Marquardt, E. (2015): The Greener, the Happier? Urban Sustainability in the Knowledge City: Policies, Programs and Practices in the German Context. In: Wilson, David (Hg.): The Politics of Urban and Regional Sustainability. Appraising the Concept and Process. Champaign: Common Grounds Publishing, S. 65-86.
  • Kulturpolitik in der globalen Stadt. Einige Anregungen. In: Winter, Carsten (Hg.): Kulturinstitutionen entwickeln. Baden-Baden: Nomos 2015. (im Druck)
  • Strategies and Policies in Intergenerational Dialogue And Lifelong Learning In Germany. In: Cooperation, Need for Communication and Resumption of Dialogue in Relation to Age-groups. Proceeding of Conferences. Bratislava: Slovak University of Technology 2014, S. 42-45.
  • Die schöne Stadt. Ästhetisierung als Strategie bei der visuellen Darstellung von Städten. In: Ende der Ästhetik? 2007.
  • Go Ahead – Projektbeiträge zum Gender Mainstreaming an der Hochschule Zittau/Görlitz. In: Academic Coordination Centre in the Euroregion Nise (Ed.): Wissenschaftliche Abhandlungen XII. Liberec, Zittau, Jelenia Gora 2006. 2007.
  • Evaluation von Qualifizierungsprojekten – Eine Untersuchung am Beispiel von Qualifizierungsbüros des FSTJ. München/Halle: Verlag des DJI 2004.
  • Zur Evaluation von Qualifizierungsprojekten. Ein Forschungsbericht. In: Newsletter FSTJ, 2004, 9, S. 5-9. Berlin: Verlag des SPI. Mit Heike Förster.
  • Die bildliche Konstruktion einer Region – die Datenbank "Sachsenbilder" und ihre wissenschaftliche Nutzung. In: Martin, Andreas (Hg.): Digitale Bilderwelten. Dresden: w.e.b. universitätsverl. 2003, S. 61-74. Mit Anke Hofmann.
  • Die Rolle von Bildern und Texten bei der Vermittlung von "Region" in Geographie-Lehrbüchern der DDR. In: Wollersheim, Heinz-Werner; Moderow, Hans-Martin; Friedrich, Cathrin (Hg.): Die Rolle von Schulbüchern für Identifikationsprozesse in historischer Perspektive. Leipzig: Leipziger Universitätsverl. 2002, S. 229-242.

Books

  • Visiotype und Stereotype. Prägnanzbildungsprozesse bei der Konstruktion von Region in Bild und Text. Köln: Halem. 2006.
  • Köhnke, Klaus Christian, Kösser, Uta: Prägnanzbildung und Ästhetisierung in Bildangeboten und Bildwahrnehmungen. Unter Mitwirkung von Anke Hofmann, Editha Marquardt und Gunhild Fuhrmann. Leipzig: Leipziger Universitätsverl. 2001.
Editor: Webmaster Team
Latest Revision: 2017-07-25
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