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Editha Marquardt

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Media

Sterbenk, S., Marquardt, E., Zern-Breuer, R. (2022): Wissenschaft, Verwaltung und Zivilgesellschaft – ein magisches Dreieck? Gastbeitrag in: Wissenschaftskommunikation.de

Marquardt, E. (2021): Nachhaltigkeit als Aufgabe für die öffentliche Verwaltung besser verstehen. Gastbeitrag in future4public

Marquardt, E. (2021): Marquardt, E., Sterbenk, S., Zern-Breuer, R. (2021): Gemeinsam gestalten – aber wie? Gastbeitrag in future4public

 

Dr. Editha Marquardt

Editha Marquardt is a senior researcher at the Institute of Geography. She is responsible for Flagship 1 coordination in the 4EU+ University Alliance. From 2018-2022, she led the "Town & Gown - Collaboration of Municipality and Regional Science Institutions" project at Speyer University. Previously, she held a temporary professorship of Anthropogeography with a focus on human-environment relations at the Ludwig-Maximilians-University Munich during the academic year 2017/18. During the winter semester 2016, she substituted the professorship North America and Urban Geography in Heidelberg. From 2013 to 2017, she was a researcher at the Department of Geography at Heidelberg University. Before that, she worked at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT), the University of Applied Sciences Zittau/Görlitz, the German Youth Institute Munich/Halle (DJI) and the LMU Munich. After studying Cultural Studies, German and Hispanic Studies at the Universities of Leipzig and Edinburgh, she became a research associate in the Collaborative Research Center 417 "Processes of Regional Identification. The Example of Saxony" (Leipzig University). In 2004, she received her doctorate in cultural philosophy on the topic "Prägnanzbildungsprozesse bei der Konstruktion von Region. Visiotype und Stereotype" under Prof. Klaus Christian Köhnke and Prof. Uta Kösser at the Institute for Cultural Studies at Leipzig University.

Research Areas

Editha Marquardt´s research interests lie in the field of urban geography. She deals with current urban developments in the knowledge society, sustainable transformations in urban spaces, and urban mobility. Transdisciplinary approaches play an important role here.

Additionally, she is interested in research questions concerning the (visual) perception of region and city as well as identification of and with regions and cities. What makes a city a city, a region?

Selected Publications

Articles

  • Marquardt, E. / Krug, M. (2023): Wissenskooperationen für Wissenstransfer. Eine Falluntersuchung in Mainz und Karlsruhe. In: Beiträge zur Hochschulforschung, 45 (2), S. 32-52.
  • Marquardt, E. (2023): Wissenschaftsbeauftragte und die intersektorale Kooperation von Stadtverwaltungen und lokalen Wissenschaftseinrichtungen. In: Gonser, M. & Schmid, V. (Hg.): Intersektorale Governance. Neue Formen der Zusammenarbeit zwischen Staat, Markt und Zivilgesellschaft. Waxmann, S. 123-136.
  • Hoelscher, M. / Marquardt, E. (2023): Organisatoren und Orte der Wissenschaft. In: Kaldewey, D. (Hg.): Wissenschaftsforschung. Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, S. 93-112.
  • Marquardt, E., Hoelscher, M., Krug, M., Pfaff, H. (2022): Beiträge zur Verbesserung der Zusammenarbeit von Stadt und Wissenschaft. Zum Transfer-Projekt „Town & Gown” im WITI-Innovationslabor. Speyer: Dt. Universität für Verwaltungswissenschaften. = Witi-Berichte Nr. 11; Speyrer Arbeitshefte Nr. 258.
  • Franke, T., Hoffmann, F., Marquardt, E., Pohlenz, P. (2022): Gesellschaftliches Lernen im Reallabor: Transdisziplinäre Suchbewegungen am Beispiel des partizipativen Studierendenprojekts in:takt. In: TATuP – Zeitschrift für Technikfolgenabschätzung in Theorie und Praxis 31 (1), S. 42-47.
  • Gerhard, U. / Marquardt, E. (2022): Wahlverwandtschaften. Wissenschaftskooperationen in deutschen Städten. In: IBA Heidelberg: Räume der Wissenschaft_Perspektiven. (= IBA_Logbuch No. 3). S. 162-169.
  • Gerhard, U., Hoelscher, M., Marquardt, E. (2022): Knowledge Society, Educational Attainment, and the Unequal City: A Sociospatial Perspective. In: Freytag, T., Lauen, D.L., Robertson, S.L. (eds) Space, Place and Educational Settings. Knowledge and Space, vol 16. Springer, Cham. S. 7-31.
  • Hoelscher, M. / Marquardt, E. (2021): Sieben Handlungsempfehlungen für die strategische Zusammenarbeit von Hochschule und Standort. In: Arend, H. / Hoelscher, M. (Hg.): Hochschule und Stadt. Wissensallianzen in Rheinland-Pfalz. Mainz: ZIRP, S. 118-121.
  • Marquardt, E., Hoelscher, M., Zern-Breuer, R. (2021): Transfer in die öffentliche Verwaltung. In: Schmidt U., Schönheim K. (Hg.): Transfer von Innovation und Wissen. Wiesbaden: Springer VS, S. 125-144.
  • Marquardt, E. (2021): Regionale Wissenssysteme. In: Arend, H.; Hoelscher, M. (Hg.): Hochschule und Stadt. Wissensallianzen in Rheinland-Pfalz. Mainz: ZIRP, S. 15-17.
  • Marquardt, E. / Hoelscher, M. (2021): Sieben Handlungsempfehlungen für die strategische Zusammenarbeit von Hochschule und Standort. In: Arend, H.; Hoelscher, M. (Hg.): Hochschule und Stadt. Wissensallianzen in Rheinland-Pfalz. Mainz: ZIRP, S. 118-121.
  • Marquardt, E. / Gerhard, U. (2021): Good Practice in der Zusammenarbeit von Stadt und Wissenschaft. In: Arend, H. / Hoelscher, M. (Hg.): Hochschule und Stadt. Wissensallianzen in Rheinland-Pfalz. Mainz: ZIRP, S. 18-25.
  • Hornbostel, S., Hölscher, M., Marquardt, E. (2021): Quantitative Hochschulforschung – Impulse für das Hochschulmanagement? Gespräch mit Stefan Hornbostel. in: Hochschulmanagement, Heft 1, III, S. 29-33. Bielefeld: Universitätsverlag Webler.
  • Gerhard, U. und Marquardt, E. (2021): Town and Gown“: Reallabore als Experimentierfeld kritischer Transformationsforschung in der urbanen Gesellschaft.WITI-HefteNr. 8. Speyerer Arbeitshefte Nr. 249.
  • Bergmann, Matthias; Schäpke, Niko; Marg, Oskar; Stelzer, Franziska; Lang, Daniel J.; Bossert, Michael; Gantert, Marius; Häußler, Elke; Marquardt, Editha et al. (2021): Transdisciplinary sustainability research in real-world labs: success factors and methods for change. In: Sustainability Science, S. 1–24. DOI.
  • Marquardt, E. (2019): Hochschule und Stadt als Partner in Reallaboren. Neue Wege für ein konstruktives Miteinander. In: Beiträge zur Hochschulforschung, 41, 1, S. 108-123.
  • Marquardt E., Gerhard U. (2019) „Barcamp adapted“ – gemeinsam zu neuem Wissen. In: Defila R., Di Giulio A. (Hg.) Transdisziplinär und transformativ forschen, Band 2. Springer VS, Wiesbaden, S. 237-257.
  • Marquardt, E. (2019): Hochschule und Stadt als Partner in Reallaboren. Neue Wege für ein konstruktives Miteinander. In: Beiträge zur Hochschulforschung, 41, 1, S. 108-123.
  • Gerhard, U. / Marquardt, E. / West, C. (2017). Reallabore in der Stadtforschung. Eine Einführung . In: Berichte. Geographie und Landeskunde, 91 (1): S. 5-12.
  • Gerhard, U. / Marquardt, E.(2017). Reallabore als innovatives Forschungsformat zur Untersuchung nachhaltiger Stadtentwicklung – eine kritische Reflexion. In: Berichte. Geographie und Landeskunde, 91 (1): S. 97-111.
  • Marquardt, E./ West, C. (2016): Co-Produktion von Wissen in der Stadt. Reallabor Urban Office – Nachhaltige Stadtentwicklung in der Wissensgesellschaft an der Universität Heidelberg. In: Technikfolgenabschätzung Theorie und Praxis, 3/2016, 25. Jahrgang, S. 26-31.
  • Gerhard, U. / Marquardt, E. (2015): The Greener, the Happier? Urban Sustainability in the Knowledge City: Policies, Programs and Practices in the German Context. In: Wilson, David (Hg.): The Politics of Urban and Regional Sustainability. Appraising the Concept and Process. Champaign: Common Grounds Publishing, S. 65-86.
  • Marquardt, E. (2015): Kulturpolitik in der globalen Stadt. Einige Anregungen. In: Winter, Carsten (Hg.): Kulturinstitutionen entwickeln. Baden-Baden: Nomos.
  • Marquardt, E. (2014): Strategies and Policies in Intergenerational Dialogue And Lifelong Learning In Germany. In: Cooperation, Need for Communication and Resumption of Dialogue in Relation to Age-groups. Proceeding of Conferences. Bratislava: Slovak University of Technology, S. 42-45.
  • Marquardt, E. (2007): Die schöne Stadt. Ästhetisierung als Strategie bei der visuellen Darstellung von Städten. In: Ende der Ästhetik?

Books

  • Visiotype und Stereotype. Prägnanzbildungsprozesse bei der Konstruktion von Region in Bild und Text. Köln: Halem. 2006.
  • Köhnke, Klaus Christian, Kösser, Uta: Prägnanzbildung und Ästhetisierung in Bildangeboten und Bildwahrnehmungen. Unter Mitwirkung von Anke Hofmann, Editha Marquardt und Gunhild Fuhrmann. Leipzig: Leipziger Universitätsverl. 2001.
Editor: Webmaster Team
Latest Revision: 2024-02-09
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