Universitätssiegel
Kathrin Foshag
Geographisches Institut
TdLab Geographie
Im Neuenheimer Feld 348
Raum 011
69120 Heidelberg

kathrin.foshag@uni-heidelberg.de
Tel: +49 6221 54-5587
 

Dr. Kathrin Foshag

Dr. Kathrin Foshag (née Leutz) works and conducts research in collaboration with Dr. Aeschbach at the TdLab Geography at the Institute of Geography, Heidelberg University. Previously, she worked as a PostDoc researcher at the Institute of Environmental Physics. She completed her dissertation on "Climate Change in the Public Spaces of the City of Heidelberg. Transdisciplinary Challenges of Urban Spaces" at the Heidelberg School of Education (HSE) in 2018. Her research focusses on the analyses of socially relevant topics such as adaptation to climate change. In addition to being strongly grounded in natural sciences disciplines, the integration of expertise and perspectives of stakeholders outside academia into the research process plays a major role.

Research interests
  • Transdisciplinary climate change research
  • Research-based learning
  • science communication
Selected Publications
  • Foshag, K., K. Vogt, S. Ebenhoch, N. Aeschbach, 2022. How transdisciplinary projects can contribute to climate-friendly mobility in cities. TdLab Geographie – Discussion Paper No. 1. Heidelberg University. pp. 19. DOI: 10.11588/heidok.00032531. Download
  • K. Foshag, N. Aeschbach, B. Hoefle, R. Winkler, A. Siegmund, W. Aeschbach, 2020. Viability of public spaces in cities under increasing heat: a transdisciplinary approach. Sustainable Cities and Society. Available from: https://doi.org/10.1016/j.scs.2020.102215.
  • N. Aeschbach, K. Foshag, 2019. Zusammen Wirken. Die Große Transformation. Forschungsmagazin Ruperto Carola der Universität Heidelberg. Available from: https://heiup.uni-heidelberg.de/journals/index.php/rupertocarola/article/view/24095/17804.
  • K. Leutz, 2019. Klimawandel an oeffentlichen Plaetzen der Stadt Heidelberg. Transdisziplinaere Herausforderungen urbaner Raeume., Ph.D. thesis in Combined Faculties of Natural Sciences and Mathematics. University of Heidelberg: Heidelberg. Available from: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/25989/1/Dissertation_Leutz_Kathrin_2018.pdf.
  • K. Leutz, 2018. Forschendes Lernen zum Thema Klimawandel. In: S. Eck, Editor, 2018. Forschendes Lernen - Lernendes Forschen, Beltz Juventa, p. 192-201.
  • K. Leutz, 2017. Forschungsnahes, Forschungsorientiertes, Forschungsbasiertes oder einfach Forschendes Lernen. Available from: https://hse.hypotheses.org/657.
  • Fohlmeister, J., C. Spoetl, B. Plessen, R. Tjallingii, A. Schroeder-Ritzrau, N. Frank, J. Arps, K. Leutz, N. Vollweiler, M. Truessel, 2017. Oxygen isotope fractionation processes in the water-calcite-aragonite system. Geophysical Research, Abstracts Vol. 19, EGU2017-6325.
  • Arps J., M. Truessel, K. Leutz, A. Schroeder-Ritzrau, L. Edwards, H. Cheng, P. Zhang, F. Thil, M. Deininger, N. Aeschbach, C. Spoetl, J. Fohlmeister, N. Frank N, 2017. Centennial Growth Rate Variability of Two Alpine Holocene Speleothems. Goldschmidt2017 Abstract.
Curriculum Vitae
  • seit März 2022 Beraterinnentätigkeit bei Momentum Novum
  • seit 2021 Akademische Mitarbeiterin am Geographischen Institut der Universität Heidelberg
  • Oktober - Dezember 2020 Nebentätigkeit an der Forschungsstätte der Evangelischen Studiengemeinschaft e.V. (FEST) Heidelberg im Arbeitsbereich Nachhaltige Entwicklung
  • Januar 2020 - Januar 2021 PostDoc-Wissenschaftlerin am Institut für Umweltphysik und Heidelberg Center for the Environment (HCE) im Projekt „Climate Action Science“
  • seit 2019 PostDoc-Wissenschaftlerin am TdLab Geographie, Geographisches Institut der Universität Heidelberg
  • 2019 PostDoc-Wissenschaftlerin am Institut für Umweltphysik der Universität Heidelberg
  • 2018 Promotion an der Mathematisch-Naturwissenschaftlichen Gesamtfakultät der Universität Heidelberg mit einem Thema aus dem Bereich der Klimawandeladaption
  • 2018 Baden-Württemberg-Zertifikat für Hochschuldidaktik
  • 2017 Auszeichnung im Rahmen des Baden-Württemberg Zertifikats für Hochschuldidaktik
  • seit 2016 Interdisziplinäre Lehrveranstaltungen (Seminare und Exkursionen) an der Universität Heidelberg und der Pädagogischen Hochschule Heidelberg an der Schnittstelle Geographie / Umweltphysik
  • Oktober 2015 - 2018 Akademische Mitarbeiterin an der Heidelberg School of Education im Cluster MINT
  • Januar - Oktober 2015 Wissenschaftlich Hilfskraft am Heidelberg Center for the Environment
  • Juni 2012 - Oktober 2015 Wissenschaftliche Hilfskraft am Institut für Umweltphysik
  • 2014 Master of Science in Geographie an der Universität Heidelberg
  • 2012 Bachelor of Science in Geographie an der Universität Heidelberg
  • 2009 - 2014 Studium der Geographie an der Universität Heidelberg mit den Nebenfächern Biologie und Soziologie
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