Universitätssiegel
Project Leader: Dr. Werner Gamerith
Project Duration: 01/05/1996-30/04/1999
Financial Support: German Reseach Foundation (DFG)
 

Research Project

Ethnic Minorities in the United States

The socioeconomic situation of ethnic minorities is summarized and explained through a specific approach which includes an analysis of school infrastructure and educator qualifications in underserved areas and the academic accomplishments of minorities. For one portion of minorities, failure in the school system (high dropout rates) is an important result/indicator of the vicious cycle of poverty: while for others above average academic work is an important instrument for upward social mobility. This project analyzes the regional and social desparities in educational levels, the developmental behaviors, and the school to workplace transition of three ethnic minority groups in the US.

Publications
  • GAMERITH, W. (1996): Ausbildungs- und Qualifikationsstrukturen ethnischer Minderheiten in den USA. (Mit 4 Abbildungen und 7 Tabellen im Text). - In: Barsch, D., Fricke, W., Meusburger, P. (Hrsg.): 100 Jahre Geographie an der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg (= Heidelberger Geographische Arbeiten, Heft 100). - Heidelberg. 159-173.
  • GAMERITH W. (1998a): Sprachlicher Pluralismus und Konformismus in den USA - Das Konfliktfeld "Schule". - In: Arbeitskreis "USA" der Deutschen Gesellschaft für Geographie, Mitteilungsblatt Nr. 23, März 1998. - 19-47.
  • GAMERITH, W. (1998b): Money Matters - Räumliche Aspekte der Finanzierung des US-amerikanischen Hochschulwesens durch Studiengebühren. - In: Karrasch, H. et al. (Hrsg.): Globaler Wandel - Welterbe. (= Journal der Heidelberger Geographischen Gesellschaft HGG, Band 13/1998). - Heidelberg. 216-229.
  • GAMERITH, W. (1998c): Education in the United States - How Ethnic Minorities Are Faring. - In: KEMPER, F.-J. / GANS, P. (Hrsg.): Ethnische Minoritäten in Europa und Amerika - Geographische Perspektiven und empirische Fallstudien. (= Berliner Geographische Arbeiten, Heft 86). - Berlin. 89-104.
  • GAMERITH, W. (1998d): Das US-amerikanische Bildungswesen - Räumlich-soziale Disparitäten im Spannungsfeld zwischen egalitären und elitären Prinzipien. Mit 4 Abb. und 3 Tab. im Text. - In: Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft, Band 140. - Wien. 161-196.
  • GAMERITH, W. (1999a): Hochqualifizierte Personen aus ethnischen Minderheitengruppen in den USA. Räumliche Divergenzen und soziale Konfliktfelder. - In: Arbeitskreis "USA" der Deutschen Gesellschaft für Geographie, Mitteilungsblatt Nr. 25, Mai 1999. - 20-32.
Editor: Webmaster Team
Latest Revision: 2019-09-30
zum Seitenanfang/up